הילה רוזנברג

2 דקות

איך נשתמש בקורונה כדי להבריא?

עודכן ב: 17 יונ 2020

בישראל ישנו מספר לא מבוטל של גרושים בעלי ילדים משותפים אשר מתקשרים ביניהם באופן לקוי או לא מתקשרים כלל. במצבים אלו ההורים מצויים בסערת רגשות מתמשכת והילדים הם הנפגעים העיקריים. בעתות משבר ולחץ הקשיים בין ההורים עלולים להתעצם, לכן יתכן שבימים טרופים אלו פוטנציאל הפגיעה בילדים מתגבר. הקורונה, שהביאה עימה אווירה של פחד וחשש, מחדדת את הצורך בהכוונה ובהכלה רגשית של ילדינו. ילדים השרויים במצבי אי וודאות ולחץ זקוקים להוריהם יותר, ולכן ישנה חשיבות יתרה לתקשורת תקינה עם הגרוש.ה.

הורים רבים מתארים בפני בימים אלו מצבים בהם השוני בהתנהלות היומיומית בינם לבין הגרוש.ה מלבה את הקונפליקטים ואת חוסר ההסכמה;

האם וכיצד מסבירים לילדים את המצב? לאילו אירועים או חברים לאפשר לילדים ללכת? איך שומרים על בריאות הילדים, ואיך הגרוש.ה שלי מתנהל ביחס לנושא זה? מי הגורם שישגיח על הילדים בזמן השבתת מערכת החינוך? הילד לא מרגיש טוב, האם נסכים על דרך פעולה? מתי לגשת להיבדק ואיפה, עם מי להתייעץ, ועוד.

אלו רק חלק קטן מהדילמות החדשות שנוספו לנו כהורים. כשהמערכת המשפחתית אינה מתפקדת כראוי קשה מאוד לקבל החלטות משותפות, ובבתים רבים של ילדים להורים גרושים כל אחד מההורים מתנהל במנותק מהשני. תיווך המציאות הנוכחית לילדים בצורה אחידה על ידי הוריהם יכול בהחלט להשפיע לחיוב על בריאותם הנפשית. חשוב מאוד לזכור שהילדים צריכים חזית כמה שיותר אחידה של שני ההורים: הנחיות, גבולות ברורים, וודאות, סדר והרגעה.

הצורך המרכזי בעת הזו הוא לנסות ולשים את האיבה והציניות בצד ולתעדף את הילדים בראש הפירמידה – לא רק במילים אלא במעשים. על כן, חשוב שהורים גרושים המצויים בקונפליקט יכירו פרקטיקה ששמה את הילדים במרכז, ועובדת בצורה מובנית על התקשורת ההורית הנוגעת לילדיהם;

תיאום הורי הוא תהליך לבניית הסכמות בין הורים שמתקשים לתקשר ביניהם בצורה תקינה. הפרקטיקה פותחה בארה"ב, נבחנה ונמצאה כמוצלחת במקרים של יחסים מורכבים בין הורים המאופיינים בכעס, תסכול, אכזבה וחוסר אמון. התיאום ההורי מתמקד בילדים ובצרכים הייחודיים לכל אחד מהם. השיח בין ההורים, שבמקרים כאלו מאופיין במאבקי כוח ומטענים מהעבר, הופך בעזרת התהליך לשיח שבמרכזו ההווה ועתיד הילדים. התיאום ההורי הוא קצר מועד, ובמהלכו ההורים מגיעים להסדרים ברורים שעוזרים לייצר וודאות וסדר בחיי היום יום. המתאמים משתמשים בכלים יצירתיים וממוקדים ולא עובדים על הקשר בין ההורים אלא עוסקים בכל ילד ובמה שהוא צריך- מה שמהווה אינטרס משותף לשני ההורים.

היות וההורים התרגלו במובן מסוים "לא להסכים", חלקם חוששים כי יתקשו לגייס את הצד השני לתהליך. חשוב להדגיש שאלא אם ההורים הופנו לתהליך של תיאום הורי דרך בימ"ש וחויבו בו, התהליך דורש את הסכמת שני ההורים, אך ניתן בהחלט לסייע פרטנית במידה ואחד ההורים מסתייג. המתאמים ההוריים מומחים בעבודה עם מצבים מורכבים ובהתמודדות עם התנגדויות מסוג זה.

נצלו את תקופת הקורונה להבראת המערכת המשפחתית- לשיפור התקשורת, לבניית הסכמות ולבחירה בדרך חדשה. אם אתם חוששים או מתקשים לצאת בימים אלו מהבית- אל דאגה. ניתן לערוך פגישות תיאום הורי ווירטואליות. כמו כן, אתם מוזמנים להצטרף לקהילת פייסבוק חדשה ששמה תיאום הורי. הקהילה הוקמה על מנת לסייע להורים ותוכלו לשאול בה שאלות, לשתף ולקבל עצות יישומיות ממתאמים הוריים מוסמכים ואנשי מקצוע שונים המתמחים בטיפול בסכסוכי גירושין. ימים רגועים ובריאים לכולנו.

#תיאוםהורי

#קורונה

#יישובסכסוכים

תוכן זה מופיע גם בבלוג של familist https://www.familist.co.il/post/%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9-%D7%91%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%9B%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90


 

    510
    4