הילה רוזנברג

2 דקות

גישור לגירושין על ידי איש טיפול

עודכן ב: 31 מרץ 2020

רוב האנשים שמתחילים לחשוב על תהליך גירושין, רואים בעיני רוחם את המילה "עורך דין" . לחלקם ייתכן ופניה לאחד תהיה ההחלטה הנכונה , אך לחלק מהזוגות שרוצים להתגרש- יתאים מענה אחר לגמרי.

זוגות רבים מבינים היום שהליך גירושין בבית משפט הוא עניין לא פשוט בכלל. הליך כזה כולל ייצוג על ידי עורכי דין שמגישים תביעות הדדיות; הוא עולה המון כסף, לוקח זמן רב, מכאיב ועלול לפגוע בילדים. על כן, הם יחפשו דרכים אחרות ליישב ביניהם את הנושאים שעל הפרק טרום הפרידה.

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, מחייב כל זוג שרוצה להגיש תובענה לערכאה שיפוטית(בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני) לפתוח בקשה ליישוב סכסוך ביחידת הסיוע. חוק זה העלה את המודעות של חלק מהאנשים לאופציה של גישור, והחליף עבורם את ההליך המשפטי בהליך גישור ביחידת הסיוע או מחוצה לה. למרות זאת, רוב האנשים שיגיעו לגישור בוחרים בהליך עוד לפני שהגיעו לבית המשפט. הם עושים זאת לרוב מתוך הבנה שכדי להימנע מהקשיים הרבים שמלווים את ההליך המשפטי- יש צורך בבניית הסכמות.

כשזוג מחליט להיפרד וזקוק להסכם בעל תוקף של פס"ד שיקבע את ההתנהלות ההורית, החומרית והכספית- האם הוא חייב לשכור עורך דין?

חלק ארי מהאנשים חשים צורך לפנות לעורך דין גם כאשר הם חפצים בהליך גישור לגירושין. אך האם באמת יש בכך צורך?

עורכי דין שאינם עוסקים אך ורק בגישור, לרוב לא דוברים את השפה הגישורית כמו אנשי מקצוע שעוסקים בגישור בלבד. המהות של ייצוג על ידי עורך דין, היא חתירה למען המטרה של לקוח ספציפי- שלצערנו, לרוב תהיה על חשבון הצד השני במשוואה. אם תשאלו אותי- מורכב מאוד לשלב בין עריכת דין וגישור. מי שעושה "גם וגם" ובכל פעם מחליף בין הכובעים, עלול לעתים לפגום בניטרליות הכל כך משמעותית בהליך.

השפה המשפטית לא תמיד חייבת להיות נוכחת בחדר הגישור. לעתים היא פוגעת, מרחיקה, מלחיצה ומכווצת. בוחן מציאות משפטי הוא תמיד חשוב וללא ספק יש צורך בייעוץ של כל אחד מהצדדים עם עורך דין נפרד לפני חתימה על ההסכם. אבל, הוא לא המהות! המהות היא לשמור על הקשר בין ההורים; על ההדדיות, הקרבה ועל שיתוף הפעולה. ואת זה...לא תמיד עורכי דין יודעים איך לקדם.

שלא תבינו לא נכון- ישנם עורכי דין ומגשרים שעושים עבודה מדהימה בעיני. ויותר מכך – אני בעד לקבל ייעוץ של עורך דין טרום או במהלך כל הסכם גישור!

אבל אנשים ממקצועות הטיפול שרגילים לשבת בעבודתם עם שני בני הזוג יחד ולקדם את האינטרסים והצרכים של כל אחד מהם- יעשו עבודה לא פחות טובה מעורך דין בהליכי גישור; הרגישות, ההכלה, ההבנה של הצרכים של הילדים ואת הנזקים ארוכי הטווח שעלולים להיווצר עקב תהליך הגירושין- הם רק חלק מהמעלות שלהם בתהליך הגישור.

כמעט כל איש מקצוע שעוסק בגישור גירושין(גם אם אינו עורך דין) מכיר ומעורה בפסיקה ובתקנות. וטוב שכך! חשוב מאוד שטרום בחירת המגשר/ים בתהליך הגירושין, תבחנו לעומק האם המגשר שמולכם אכן מוסמך לבצע את ההליך, מה ניסיונו המקצועי, והאם אתם מרגישים אליו חיבור בסיסי שיאפשר לכם לעבור את הליך הגישור בפתיחות ובתחושה נעימה.

חשוב שתרגישו שהאדם שיושב אתכם בחדר ואמון על חלק מההחלטות החשובות ביותר שתעשו- באמת רוצה בטובתכם.

בהצלחה!

    360
    6