top of page
חיפוש

ליווי אימוני קצר מועד


לא משנה אם בחרתם להיפרד בגישור או בעזרת עורכי דין - ברוב המקרים תתקשו להתחמק מתחושות האבל והכישלון המלוות את התהליך. למרות שהזמנים השתנו ולא מעט זוגות (גם צעירים) בוחרים להפריד כוחות - הקושי והמורכבות סביב הפרידה עדין שם.


במקרים רבים בהם ההחלטה על הפרידה לא הייתה משותפת ורק אחד מהצדדים רוצה בה, מי ש"נגרר" לתוכה עלול לחוש הלם, בגידה, עצב, זעם ותחושות קשות נוספות שיכולות להיות הרסניות עבורו ועבור הילדים.

אך גם הצד שמוביל את הפרידה אינו חף מסיכונים - תחושות אשמה על פירוק המשפחה ועל לקיחת ההחלטה יכולות גם כן להוביל לצער עמוק, בושה, ספק עצמי ועוד.


למרות החשיבות והערך הרב של ליווי רגשי לפני, במהלך או אחרי פרידה - הורים רבים חוששים ממנו!

למעשה, הורים רבים על רצפם של תהליכי גירושין מספרים שאינם מטופלים על ידי גורם מקצועי מוסמך ואף מביעים התנגדות להיכנס לתהליך שכזה. משום מה, מירב המשאבים בתקופת הפרידה ולאחריה מופנים אל עבר הצד השני או הילדים, במקום להתמקד דווקא במשאב הכי אקוטי שיש - הם עצמם.


איך נוכל לתקשר עם ההורה השני בצורה שקולה ואחראית, לנהל את הליך הפרידה בצורה חכמה ובראייה ארוכת טווח ולהיות שם עבור הילדים שלנו, אם לא נדאג קודם כל לפתור בינינו לבין עצמנו את מה שמעכב אותנו?!


לא חסרים סיפורי גירושין קשים שהסלימו וגרמו לפגיעות ארוכות טווח בילדים המשותפים, שיכלו להימנע אם ההורים היו משכילים לטפל קודם כל בעצמם.

לכן, כשזוג הורים פונה אליי לגישור גירושין או לתיאום הורי אחת השאלות הראשונות שאשאל אותו היא "האם הוא מטופל". אני מאמינה שלפני קבלת ההחלטה הסופית על פירוק הזוגיות, יש ללכת לטיפול על מנת לברר לעומק האם פרידה היא הפתרון המדויק עבור המערכת המשפחתית.

אך מעבר לטיפול הזוגי, ישנה חשיבות גם לצרכים של כל אחד מההורים באופן פרטני - בפרט אם סביב נושא הפרידה עולים קשיים המשליכים על תפקוד ההורה או הילדים המשותפים. גם הורים שמצויים זמן מה לאחר פרידה ועדין מתקשים לתקשר עם ההורה השני, צריכים להבין את החשיבות שבסיוע מקצועי פרטני שביכולתו לתת מענה לקשיים האישיים שעולים ומשפיעים על כלל בני המשפחה.

על כן כשאני מתרשמת (כבר בשיחת ההיכרות או במהלך תהליכי גישור או תיאום הורי) שאחד הצדדים "תקוע" ולא מצליח להתקדם בהליך הפרידה, אשקף את הצורך בתהליך פרטני שיסייע לשחרר את החסמים הקיימים.


אך איך אפשר לדעת מה יסייע? האם ישנה עדיפות לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, או דווקא תהליך ממוקד וקצר מועד? ובמילים אחרות - איך נדע מה מתאים לכל אחד?!


במקרים מסוימים, בהם התפקוד הכללי של האדם נפגע ועולים קשיים רגשיים ונפשיים רבים - יהיה צורך בליווי של פסיכולוג/עו"ס קליני/פסיכיאטר שיוכל לאבחן ולהעריך את המצב הנפשי ולבנות תכנית טיפול משולבת ארוכת טווח. אנשים בעלי רקע נפשי או פסיכיאטרי שהפרידה מהווה עבורם טריגר להידרדרות המצב הנפשי - יופנו ברוב המקרים לאנשי מקצוע מסוג זה בשביל שיוכלו לקבל את הטיפול המדויק והמקיף עבורם.

במקרים אחרים, בהם ישנה הערכה מקצועית שהקושי עמו מתמודד ההורה הנו תולדה של הפרידה עצמה והאדם שומר על תפקוד סביר ברוב תחומי החיים, ניתן יהיה לבחון פנייה לתהליכי ליווי אחרים .


מניסיוני, אנשים שלא מעוניינים להיכנס להליך טיפולי ארוך/נרתעים ממנו וממקדים את מירב הקשיים שלהם סביב הליך הפרידה עצמו, יוכלו (במידה ומצבם הנפשי מאפשר זאת) להיתרם מאוד מליווי קצר מועד שביכולתו לסייע לשקם את תחושת הערך העצמי ולהביא לתוצאות יחסית מהירות "בשטח".

לתהליך פרטני שכזה אני קוראת "הליך ליווי אימוני קצר מועד" -

ומטרת העל שלו הינה בניית תכנית התערבות ממוקדת, הכוללת הצבת מטרות אישיות של ההורה והוצאתן לפועל.

ההליך שואף לסייע רגשית בעיבוד הפרידה, תוך לקיחת אחריות אישית של ההורה על חייו.

בנוסף ובמקרה הצורך משולבים בו גם כלים לשיפור התקשורת המשפחתית הלקוחים מפרקטיקת התיאום ההורי, על כן גם הורים שמדווחים על קשיי תקשורת מתמשכים עם הגרוש.ה ומתקשים לנהל את ההורות המשותפת, יוכלו להיעזר בו.

הליך ליווי קצר מועד הנו הליך שאורכו עד עשרה מפגשים. הוא יכול להתקיים בקליניקה פנים אל מול פנים או אונליין, כאשר ישנה חשיבות גדולה לשמירה על סטינג קבוע של מפגשים שתדירותם תיקבע מראש על פי התרשמותי המקצועית וצרכיו של ההורה.

ההליך משלב כלים אימוניים וההורה שותף פעיל בו. במידת הצורך משולבים בו גם גורמי מקצוע נוספים שיכולים לסייע בהוצאת המטרות של ההורה לפועל ולהביא לשינוי המיוחל בשטח.


זכרו...

על מנת לשפר את המציאות האישית והמשפחתית שלכם, עליכם בראש ובראשונה לקחת אחריות על עצמכם ולשנות את מה שבשליטתכם וביכולתכם להשפיע עליו.

שינויים משמעותיים במערכת המשפחתית הם תולדה של שינוי מחשבתי ופרקטי שאנחנו כהורים מובילים בעצמנו. הילדים המשותפים צריכים את כל אחד מכם יציב, רגוע וממוקד...

כי אין כמו "מודלינג" של הורים שטוב להם עם עצמם :)


בהצלחה





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page