top of page
חיפוש

מהו תיאום הורי, ומהי הבשורה שהוא מביא עימו?

עודכן: 31 במרץ 2020


נהוג לחשוב שהדרך היחידה להתחיל תהליך של תיאום הורי היא בהוראת שופט, באותם מקרים בהם ישנו קונפליקט מתמשך בין הורים גרושים המתקשים להתנהל בהורות המשותפת בחיי היום יום. אז נכון, בית המשפט אימץ את מודל התיאום ההורי שפותח בארה"ב משום שביכולתו להפחית את הפניות החוזרות לגורמי האכיפה, המשפט והרווחה, אבל מה שהרוב לא יודעים הוא שהתהליך עצמו יכול להביא לשינוי של ממש בעולמם של הורים בכלל.


פעמים רבות אני חושבת לעצמי שאם רק היה גורם שעוזר לי ולבעלי להגיע להסכמות בנוגע לבת שלנו, לחינוך שלה ולמסגרות שלה - היה לנו כל כך הרבה יותר קל! כן, אני יודעת מה אני אמורה לעשות איתה מבחינה התפתחותית, קראתי מאמרים ואני מעורה בתחום, ונכון, אני ובעלי וודאי לא נמצאים בעוצמת הקונפליקט בה מצויים הורים גרושים, ובכל זאת - הייתי יכולה להרוויח הרבה מתהליך של תיאום הורי בעצמי! ועם יד על הלב- אתם לא?


מטרת העל של התיאום ההורי ולשמה הוא אף פותח, היא לדאוג לרווחת הילדים. אצל ילדים שחווים מתח רב ומתמשך בין הוריהם עלולות להתפתח ריגרסיות/התנהגויות מסוכנות שיכולות לפגוע בהתפתחותם התקינה.

תהליך התיאום נעשה על ידי אנשי מקצוע המתמחים בליווי אנשים בתהליכי גירושין ואחריהם, ועל כן יודעים לעבוד בסיטואציות מרובות חיכוכים שהן מנת חלקם של כל זוג הורים- גרושים או לא.


הטכניקה של בניית ההסכמות בתיאום ההורי, משאירה בצד את כל המטענים הזוגיים; היא נקייה, נעשית תוך שימוש בגבולות, והופכת את השיח בחדר התיאום לכזה שממוקד כל כולו בצרכי הילד. בניגוד להדרכת ההורים, שם ישנו דגש על ההתפתחות התקינה של הילד והשלב בו הוא נמצא, התיאום ההורי הוא מצומצם יותר וחותר להגיע להסכמות בין שני ההורים, ללא התערבות/הדרכה הקשורה למהות ההסכמה אליה הגיעו.

השימוש שעושה התיאום בכלי עבודה שונים מאפשר מיקוד ושיח שמוקדש לילדים. היכולת של המתאמים "לעשות סדר" מחד ולעבוד יחד כצוות מאידך (רוב התיאומים מתבצעים בזוג), הופכת את התהליך ליעיל, מהיר וקונקרטי.


בימינו, כשאנשים מחפשים פתרונות יישומיים ותהליכים קצרי טווח, ראוי שהתיאום ההורי יתפוס נפח גדול יותר בעולמם של הורים החווים קונפליקט, ושרבים יותר יכירו את התרומה שיכול להביא לחייהם.

דרכי הפניה לתיאום ההורי הן מגוונות - מלבד הפניית בית המשפט לתיאום הורי, ניתן להגיע לתהליך גם דרך המלצה של פקידת סעד לסדרי דין/מגשר/עורך דין/איש טיפול. כמו כן, ניתן ואף רצוי להכניס את הפונקציה של התיאום ההורי לכל הסכם גירושין שמתגבש, משום שהדבר יבטיח פתרון מהיר של כל קונפליקט העתיד להתגלע בין ההורים.



לסיכום, כמה נקודות חשובות שצריך לזכור בנוגע לתהליך התיאום ההורי:

•בתיאום ההורי הילדים הם במרכז, ורק הם!

•השיח הקשה שמצוי בין ההורים בתחילת התהליך, עובר טרנספורמציה דווקא בעזרת העבודה הממוקדת ובעלת הגבולות.

•אין התעסקות בתהליך במטענים מהעבר, אלא התמקדות רק בהווה ובעתיד.

•תוצר התהליך היא בניית תכני התערבות מסודרת, הנוגעת לכל אחד מהנושאים ה"בוערים" בין ההורים.





114 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page